Wersja do wydruku
 
Podsumowanie kampanii społecznej "Kierunek życzliwość w komunikacji miejskiej"

2 grudnia o godz. 11:00 (Teatr Kamienica, al. "Solidarności" 93) zapraszamy na konferencję podsumowującą tegoroczną odsłonę kampanii społecznej „Kierunek życzliwość w komunikacji miejskiej”.

4.JPG

W spotkaniu prasowym i debacie udział wezmą przedstawiciele organizatorów kampanii: Centrum Komunikacji Społecznej m.st. Warszawy, Tramwajów Warszawskich, Szybkiej Kolei Miejskiej, Metra Warszawskiego, Miejskich Zakładów Autobusowych, Zarządu Transportu Miejskiego i Kolei Mazowieckich.

1.JPG

Trwająca od maja kampania „Kierunek życzliwość w komunikacji miejskiej” miała za zadanie zwrócenie uwagi jak ważnym
i niezbędnym elementem podróży jest życzliwe i uprzejme zachowanie się względem współpasażerów. Partnerami akcji jest Warszawska Kolej Dojazdowa, Polski Związek Niewidomych i Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej.

3.JPG

W taborze komunikacji miejskiej (tramwajach, autobusach oraz pociągach KM, SKM i WKD) były prezentowane grafiki
z komunikatami: Proszę ustąp mi miejsca, Dziękuję, że zapytałeś czy pomóc mi wsiąść, Dziękuję, że dyskretnie rozmawiasz przez telefon; Proszę, zdejmij plecak, Dziękuję, że przy mnie nie palisz nawet… e-papierosa; Korzystam, jadę więc szanuję, Proszę, daj mi wysiąść, zanim wsiądziesz. Zorganizowano również Wielki Piknik Rodzinny w Parku Górczewska, grę miejską podczas Dni Transportu Publicznego oraz warsztaty dla dzieci i młodzieży uczestniczących w Warszawskiej Linii Edukacyjnej.

2.JPG
5.JPG


Jazz DUO - pierwszy raz na ulicach z pasażerami

Nowy tramwaj typu 128N Jazz DUO - pierwszy z 50, wyprodukowany przez firmę PESA Bydgoszcz SA,
21 listopada wyruszył na stołeczne ulice wraz z pasażerami.

Tramwaje typu 128N Jazz DUO to nowa jakość podróżowania ulicami Warszawy. Mając na uwadze oczekiwania pasażerów, stale podwyższane standardy Spółki oraz, przede wszystkim, wygodę i bezpieczeństwo użytkowników, Tramwaje Warszawskie wyszły temu naprzeciw i zakupiły kolejne 50 sztuk nowoczesnego taboru.

3.JPG

Tramwaje te charakteryzuje, przede wszystkim, nowoczesność oraz funkcjonalność. Jednym z naszych głównych priorytetów było uwzględnienie potrzeb osób z trudnościami w poruszaniu się: na wózkach, osób niewidomych bądź niedowidzących, starszych, a także tych podróżujących z dziećmi lub
z bagażami. Dlatego, przy projektowaniu nowego typu tramwaju, zastosowana została niska, całkowicie płaska podłoga w całym pojeździe - bez pofalowania w strefach, gdzie zainstalowane są wózki wagonowe, niskie wejścia, wyznaczone siedzenia, przestrzeń na wózki oraz bagaż. Do dyspozycji podróżujących oddajemy rampę wjazdową oraz dźwiękowe sygnalizowanie funkcji. Na prośbę naszych pasażerów, siedzenia będą ustawione przodem, bądź tyłem do kierunku jazdy, a nie pod kątem.

2.JPG

Kluczowym kryterium były także rozwiązania, które zapewniają bezpieczeństwo, zarówno podróżującym,
jak i bezpieczeństwo motorniczego: „Jedną z kluczowych decyzji było odejście od najbardziej typowej, pochylonej, aerodynamicznej linii czoła, na rzecz kształtu bardziej odpowiedniego dla pojazdu miejskiego. Dzięki zaproponowanej formie uzyskaliśmy szeroki, panoramiczny i bardziej bezpieczny zakres widzenia. Motorniczy wizualnie jest cofnięty w głąb kabiny i zabezpieczony dodatkowymi, wyraźnie widocznymi  przęsłami wzmacniającymi słupki. Taka forma czoła powoduje większe ocienienie kabiny, poprawia widoczność i komfort cieplny (bardziej wydajne działanie klimatyzacji)”, podkreśla dr Bartosz Piotrowski, główny projektant wzornictwa, PESA Bydgoszcz SA. Ponadto, tramwaje typu 128N są także bardziej ekonomiczne w eksploatacji, ponieważ zostały wyposażone
w nowoczesne rozwiązania techniczne, w tym pokładowy zasobnik energii, który pozwoli na gromadzenie energii odzyskiwanej w trakcie hamowania.

Fakt, iż są dwukierunkowe pozwoli na korzystanie w większym stopniu z sieci tramwajowej podczas remontów
i modernizacji oraz budowy tras, ponieważ tramwaj dwukierunkowy nie potrzebuje klasycznej pętli tramwajowej do zmiany kierunku jazdy. Tramwaje Warszawskie posiadają już 6 takich tramwajów, które doskonale spełniają swoją rolę.

Mamy przekonanie, iż oddajemy do dyspozycji warszawiakom tramwaj, będący połączeniem nowoczesności, funkcjonalności, bezpieczeństwa, który odpowiada najnowszym trendom stylistycznym i technicznym oraz wieloletnim doświadczeniom zdobytym podczas eksploatacji pojazdów w stolicy.

Zakup 50 tramwajów niskopodłogowych typu 128N stanowi realizację części projektu pn.: „Zakup tramwajów niskopodłogowych do obsługi sieci komunikacji tramwajowej w Warszawie”.

4.JPG


Otwarcie Miasteczka Ruchu Drogowego

Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o., wspólnie ze Strażą Miejską m. st. Warszawy, wzięły udział w uroczystym otwarciu Stacjonarnego Miasteczka Ruchu Drogowego, które odbyło się 4 listopada 2014 r. o godzinie 12:00 przy ul. Sołtyka 8/10. Jest to niewątpliwie jeden z najnowocześniejszych i najlepiej wyposażonych obiektów tego typu w Polsce. Jednym z elementów Miasteczka, zasługującym na szczególną uwagę, jest torowisko tramwajowe o długości 38 m oraz tramwaj typu 105Na.

2.JPG

Miasteczko stanowi mikro wersję rzeczywistości drogowej, z jaką uczestnicy ruchu drogowego mają do czynienia na co dzień. Zależy nam na tym, by młodzież w sposób świadomy i odpowiedzialny, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa, poruszała się po stołecznych drogach, torowiskach oraz ścieżkach rowerowych.  

1.JPG

Na powierzchni blisko 4 tys. m2 znajdują się m.in.:

  • tory tramwajowe o długości 38 m oraz tramwaj typu 105Na;
  • jezdnie asfaltowe, ścieżki rowerowe (łącznie 750 m);
  • przejścia dla pieszych;
  • różne typy skrzyżowań, w tym skrzyżowanie z torowiskiem szynowym oraz rondo;
  • dwie zapory kolejowe wraz z oznakowaniem;
  • trzy rodzaje sygnalizacji świetlnej (łącznie 20 szt.);
  • znaki drogowe pionowe i poziome (łącznie 130 szt.).

4.JPG

5.JPG

Dzięki inicjatywie Straży Miejskiej uczniowie będą mogli zapoznać się z zasadami ruchu drogowego podczas zajęć w specjalnie przygotowanej sali multimedialnej przy ul. Sołtyka, która pomieści każdorazowo ok. 20 uczniów. Następnie, w sposób praktyczny uczniowie będą przyswajać przepisu ruchu drogowego, a także doskonalić techniki jazdy rowerem już w obrębie samego placu manewrowego.

3.JPG

Mamy nadzieję, iż powstanie miasteczka ruchu drogowego przyczyni się do:

  • kształcenia nawyków prawidłowych i bezpiecznych zachowań w zakresie poruszania się po drogach;
  • zwiększenia zainteresowania dzieci i młodzieży tematyką ruchu drogowego;
  • właściwego przygotowania uczniów do egzaminów na kartę rowerową;
  • zwiększenia wsparcia placówek oświatowych w zakresie edukacji komunikacyjnej;
  • zwiększenia dostępności do kształcenia umiejętności praktycznych przez dzieci i młodzież;
  • popularyzowania roweru jako środka transportu i rekreacji.

8.JPG

Budowę miasteczka rozpoczęto we wrześniu i trwała niespełna 2 miesiące, a przeznaczono na nią ponad 820 tys. zł. Projekt został zrealizowany przy współpracy Urzędu m.st. Warszawy, Urzędu Dzielnicy Wola, Spółki Tramwaje Warszawskie, Zarządu Transportu Miejskiego, Zarządu Dróg Miejskich, Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie oraz Miejskiego Przedsiębiorstwa Robót Ogrodniczych.

7.JPG

Tramwaje Warszawskie, poprzez organizowanie akcji „Bądźmy razem bezpieczni” oraz „Warszawska Linia Edukacyjna”, już od wielu lat dbają o edukację najmłodszych w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

6.JPG


Zaproszenie na inaugurację VI edycji Warszawskiej Linii Edukacyjnej

Szanowni Państwo,

7 października (wtorek) zapraszamy na szóstą już edycję kampanii społecznej „Warszawska Linia Edukacyjna” skierowaną do dzieci w wieku szkolnym (klasy 1-6 szkoły podstawowej), mającą na celu edukowanie młodych pasażerów komunikacji miejskiej pod kątem bezpieczeństwa i przestrzegania przepisów ruchu drogowego. Kampania rozpocznie się o godz. 10:30 konferencją prasową na terenie hali Zakładu Realizacji Przewozów R1 „Wola” przy ul. Młynarskiej 2.

Kampania z roku na rok wzbudza coraz większe zainteresowanie zarówno ze strony dzieci, jak i rodziców, a także nauczycieli, którzy bezpieczeństwo swoich pociech traktują absolutnie priorytetowo. W poprzednich edycjach liczba dzieci, które wzięły udział w kampanii przekroczyła 6 000. W tym roku do tej liczby dołączy kolejny 1 000 dzieci – małych pasażerów, którzy doskonale zdają sobie sprawę z tego, czym grozi nieprzestrzeganie przepisów takich jak: brak ważnego biletu, dewastacja mienia czy nieudzielenie pierwszej pomocy potrzebującym.

W konferencji prasowej inaugurującej kampanię,  oprócz uczniów i zaproszonych gości, udział wezmą: Pani Joanna Baczewska, Członek Zarządu Tramwajów Warszawskich Sp. z o.o.; Pan Piotr Idzikowski, Naczelnik Wydziału Prewencji Komendy Stołecznej Warszawy; Pani Karolina Malczyk, Zastępca Dyrektora Centrum Komunikacji Społecznej m.st. Warszawy; Pan Grzegorz Dokurno, Wiceprezes Jednostki Ratownictwa Specjalistycznego S12; Pan Igor Krajnow, Rzecznik Prasowy Zarządu Transportu Miejskiego.

Nauka przez zabawę

Po zakończeniu konferencji dzieci będą miały okazję sprawdzenia swojej wiedzy z zakresu bezpiecznego podróżowania,
a poprawne odpowiedzi zostaną nagrodzone przez Pana Bilecika, Policjanta Borsuka i Geparda Ratownika. O 11:00 dzieci obejrzą 30-minutowy spektakl edukacyjny pt.: „Pirat Alonzo i Skarb Królowej Mórz”, w którym poznają pełną przygód historię zabawnego, niezdarnego pirata, który postanawia wyruszyć na poszukiwanie skarbu Królowej Mórz, a będzie to podróż nie tylko pełna przygód i wyzwań, ale i bardzo pouczająca; pirat Alonzo bowiem nauczy się, że zawsze trzeba pomagać potrzebującym, odkryje wartość przyjaźni, a także dowie się, jak ważne jest to, by cieszyć się z najdrobniejszych rzeczy i nie popadać łatwo w zły nastrój.

Na koniec wszystkie dzieci odbędą przejażdżkę wokół zajezdni zabytkowymi wagonami, podczas której instruktorzy Nadzoru Ruchu Tramwajów Warszawskich oraz policjanci z Wydziału Prewencji Komendy Stołecznej Policji nauczą zasad podróżowania komunikacją miejską, ze szczególnym uwzględnieniem zachowania bezpieczeństwa; powiedzą także, jak prawidłowo reagować na zdarzenia zagrażające życiu i zdrowiu. Młodzi warszawiacy nauczą się udzielania pierwszej pomocy pod okiem ratowników z Jednostki Ratownictwa Specjalistycznego S12.

Dzieci  zostaną obdarowane zestawem ratunkowym do udzielania pierwszej pomocy, odblaskową kamizelką i materiałami edukacyjnymi.

Zakończenie inauguracji  planowane jest na 12:30.

O Warszawskiej Linii Edukacyjnej

Lekcje będą się odbywały w każdy piątek miesiąca, do 12 czerwca 2015 roku. W roku szkolnym 2014/2015 odbędzie się łącznie 54 lekcji. Liczymy, że dzięki kampanii ci młodzi ludzie wyrosną na świadomych i niosących pomoc użytkowników komunikacji miejskiej, dając tym samym przykład swoim rówieśnikom.

Organizator akcji: Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.

Partnerzy: Zarząd Transportu Miejskiego, Komenda Stołeczna Policji, Jednostki Ratownictwa Specjalistycznego S12, Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawa