Wersja do wydruku
 
Otwarcie trasy tramwajowej na ul. Powstańców Śląskich – briefing prasowy

W sobotę, 14 lutego o godz. 12.00 (przystanek tramwajowy Nowe Bemowo 06 na pętli Nowe Bemowo, w kierunku centrum) odbył się briefing prasowy dotyczący otwarcia nowego odcinka trasy tramwajowej wzdłuż ul. Powstańców Śląskich (odc. Radiowa – Górczewska).

W spotkaniu prasowym i przejeździe tramwajem nowej linii 11 udział wzięli: Michał Olszewski – zastępca Prezydenta m.st. Warszawy, Wiesław Witek – dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego oraz Krzysztof Karos – prezes spółki Tramwaje Warszawskie.

20150216_79.JPG

 

Zakres inwestycji

 

Zakres robót obejmuje m.in.:

  1. budowę i przebudowę trasy tramwajowej o bezpodsypkowej konstrukcji torowiska z zabudową: trawiastą (na większości długości trasy) i asfaltową (wzdłuż przystanków i na odcinkach wspólnych z jezdnią) oraz podsypkowej, z zabudową tłuczniową (na wiadukcie nad trasą S8) o łącznej długości 2,6 km, w tym: 1,8 km nowych torów oraz 0,8 km torów koniecznych do przebudowy w węzłach rozjazdowych i na odcinkach dojazdowych do węzłów na skrzyżowaniach ul. Powstańców Śląskich z ul. Radiową i ul. Górczewską. Dla całej trasy zbudowano układ zasilania ze słupami trakcyjnymi umieszczonymi pomiędzy torami.
  2. rozbudowę i przebudowę układu drogowego w ul. Powstańców Śląskich (odcinek od ul. Czumy do ul. Pirenejskiej), w tym przebudowę skrzyżowań z ulicami: Górczewską, Pełczyńskiego, Wrocławską/Hery i Radiową oraz rozbudowę ulicy na odcinku Wrocławska–Radiowa (po rozbudowie odcinek będzie miał po dwie jezdnie i po dwa pasy ruchu w każdym kierunku) wraz z budową ciągów pieszo–rowerowych;
  3. rozbudowę i przebudowę ul. Radiowej (odcinek od ul. Andyjskiej do  ul. Uniejowskiej) w tym, m.in.: przebudowę jezdni i budowę ciągów pieszo–rowerowych zapewniających dowiązanie do ciągów już istniejących (w tym drogi rowerowej po północnej stronie ul. Radiowej);

Do końca 2014 roku zakończono prace w zakresie: przebudowy i budowy nowej trasy tramwajowej i przebudowy i budowy zabezpieczenia infrastruktury podziemnej (w tym m.in.: sieci wodociągowych, ciepłowniczych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych, teletechnicznych i gazowych, będących w kolizji z planowaną inwestycją), drugiej jezdni ul. Powstańców Śląskich na odcinku od ul. Radiowej do ul. Wrocławskiej.

Do wykonania zostały roboty w zakresie budowy chodników, ścieżek rowerowych, odbudowy konstrukcji ulicy Bolkowskiej, Radiowej - strona zachodnia skrzyżowania oraz ułożenia warstwy ścieralnej na części wschodniej jezdni ul. Powstańców Śląskich i na skrzyżowaniach z ul. Górczewską i Radiową.

Zakończenie wszystkich robót jest planowane najpóźniej do 23 kwietnia 2015 r. Wartość całej inwestycji wynosi ok. 79 milionów zł.

Projekt „Budowa trasy tramwajowej w ciągu ul. Powstańców Śląskich oraz modernizacja zaplecza wraz z wymianą sprzętu” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko, działanie 7.3. Transport miejski w obszarach metropolitarnych

 

Nowa linia 11

 

20150216_9.JPG

 

Nowym odcinkiem torowiska wzdłuż ul. Powstańców Śląskich jeździ linia 11. Tramwaje podjeżdżają na przystanki co 10 minut w godzinach szczytu i co 15 minut poza szczytem oraz w dni świąteczne. Tramwaj kursuje na trasie: METRO MŁOCINY – Nocznickiego – Wólczyńska – Broniewskiego – al. Reymonta – Powstańców Śląskich – Połczyńska – Wolska – Skierniewicka – Kasprzaka – Prosta – RONDO DASZYŃSKIEGO – Prosta – al. Jana Pawła II – pl. Grunwaldzki – ks. Popiełuszki – Słowackiego – METRO MARYMONT.

 

Linia B jak Bemowo

 

20150216_144.JPG

 

Z okazji otwarcia nowego odcinka tramwajowego w ul. Powstańców Śląskich kursowała specjalna linia tramwajowa B, obsługiwana przez zabytkowy tabor.

Typ N1 (numer taborowy 607) – tramwaj wyprodukowany w 1949 roku w chorzowskich zakładach Mostowagon (późniejszy Konstal). Kursował po Warszawie do połowy lat 60-tych XX wieku.  Jest jednym z 8 wagonów, które 22.07.1949 otwierały Trasę W-Z. Podczas remontu pod koniec lat 90-tych XX w został przywrócony do stanu fabrycznego.

Typ K (numer taborowy 403) – tramwaj wyprodukowany przez Gdańską Fabrykę Wagonów w 1940 roku. Do 1945 roku kursował w Berlinie (stąd potocznie nazywany „Berlinką”), później do 1975 r. w Warszawie. Wyremontowany w latach 2013-2014, został doprowadzony do stanu z połowy lat 70-tych XX w., kiedy to zostały wycofane z eksploatacji.

Typ 105N (numer taborowy 1000) – tramwaj wyprodukowany w 1975 roku w chorzowskich zakładach Konstal. Jest pierwszym seryjnym tramwajem typu 105N dostarczonym do Warszawy. Kursował w Warszawie do końca 2013 roku, wyremontowany w 2014 r.

Typ 13N (numery taborowe 821+818) – tramwaje wyprodukowane w 1968 roku w chorzowskich zakładach Konstal. W 1993 roku zostały poddane głębokiej modernizacji. Kursowały w Warszawie do końca 2012 roku.

Typ 102N (numer taborowy 5) – tramwaj wyprodukowany w 1969 roku w chorzowskich zakładach Konstal. Kursował w Poznaniu do 2003 roku, sprowadzony do Warszawy w 2004 roku. Wyremontowany w 2008 roku.

 

Zabytkowe wagony kursowały na trasie: ZAJEZDNIA WOLA – Wolska – Powstańców Śląskich – NOWE BEMOWO.

Rozkład jazdy dla linii B:


Odsłonięcie repliki tablicy poświęconej pomordowanym pracownikom Tramwajów Warszawskich podczas II Wojny Światowej

14 stycznia na terenie Zakładu Energetyki Trakcyjnej i Torów T1 przy alei Prymasa Tysiąclecia 102 odbyła się wyjątkowa uroczystość. W tym dniu odsłonięto replikę historycznej tablicy z 1946 r., która jest hołdem złożonym 34 pracownikom elektrowni tramwajowej. Pracownicy Tramwajów Warszawskich w latach 1939 – 1945 zamordowani zostali w niemieckich obozach koncentracyjnych oraz rozstrzelani przez zbrodniarzy hitlerowskich w czasie Powstania Warszawskiego.

3.jpg

Podczas uroczystości przedstawione zostały okoliczności powstania tablicy. Przypomniano również, że oryginał tablicy znajduje się na budynku Dyrekcji przy ul. Siedmiogrodzkiej. Wcześniej znajdował się tu Zakład Urządzeń Elektrycznych, który po zmianach organizacyjnych w 2004 r. został połączony z Zakładem Torowo – Budowlanym  i utworzono obecny Zakład Energetyki Trakcyjnej i Torów T1. Z tego powodu Zakład T1 czuje się jej historycznym spadkobiercą.

Oryginał tablicy wykonany jest na płycie marmurowej, która kiedyś służyła jako elektryczna tablica rozdzielcza z zamontowanymi do niej aparatami elektrycznymi. Wykuto na niej 34 nazwiska osób, które 6 sierpnia 1944 r. zostały rozstrzelane przez Niemców. Tablica ufundowana została ze składek pracowników MZK w dowód pamięci swoim kolegom.

4.jpg

Replika tablicy dzięki długim staraniom byłych jak i obecnych pracowników Spółki Tramwaje Warszawskie została odtworzona przez rzeźbiarza, Pana Andrzeja Renesa. Replika wykonana została z płyty granitowej, której kolor nawiązuje do oryginału.

Jest ona symbolem pamięci i ogromnej tragedii pomordowanych pracowników, ich rodzin i najbliższych. Pan Krzysztof Karos, Prezes Spółki Tramwaje Warszawskie zaznaczył, że tablica jest świadectwem więzi z tymi wszystkimi, którzy oddali swoje życie i zdrowie w służbie pracy dla Tramwajów, jak również dla miasta Warszawy.

Pan Michał Stępniewski, Przewodniczący Rady Nadzorczej Spółki Tramwaje Warszawskie zaapelował do obecnych na uroczystości o konieczności pielęgnowania pamięci o wszystkich zmarłych. O poległych pracownikach i mieszkańcach Woli, a także wszystkich, którzy zginęli podczas II Wojny Światowej i Powstania Warszawskiego.

1.jpg

Pod odsłoniętą tablicą Zarząd Spółki złożył kwiaty oraz zapalił znicze. Wyczytane zostały nazwiska wszystkich 34 rozstrzelanych pracowników, których pamięć uczczono minutą ciszy.

2.jpg

Znamienne słowa wygłosił Pan Jacek Ptaszkowski, były wieloletni kierownik zakładu T1:

„Pamiętajmy o tych co przed nami, niech następni pamiętają o nas”.


23. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy – Aukcja tramwajowych obrazów

Spółka Tramwaje Warszawskie już po raz kolejny weźmie udział w Finale Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy! Tym razem uruchomiona zostanie aukcja internetowa, na której wszyscy miłośnicy komunikacji miejskiej oraz wszyscy chętni będą mogli włączyć się do licytacji czterech olejnych obrazów przedstawiających współczesne tramwaje.

Cena wywoławcza każdego z nich wynosi 500 zł. Obrazy można licytować pod następującymi adresami:

http://allegro.pl/obraz-olejny-tramwaj-na-rondzie-degaulle-a-i4992961820.html

http://allegro.pl/obraz-olejny-tramwaj-na-starym-miescie-i4992983715.html

http://allegro.pl/obraz-olejny-tramwaj-na-tle-palacu-kultury-i4992984952.html

http://allegro.pl/obraz-olejny-tramwaj-na-tle-stadionu-narodowego-i4992986183.html

23. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 11 stycznia 2015. Tym razem Orkiestra zagra dla podtrzymania wysokich standardów leczenia dzieci na oddziałach pediatrycznych oraz dla godnej opieki medycznej seniorów!

Wszystkich bardzo serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w aukcji. Liczy się każdy grosz, każda  złotówka! Razem możemy więcej!!!

1.JPG
2.JPG
3.JPG
4.JPG

 


Tramwajem na Tarchomin

Zapraszamy 24 grudnia o godz. 11.00 na pętlę tramwajową Tarchomin Kościelny przy ul. Światowida/Mehoffera na briefing prasowy poświęcony otwarciu nowej trasy tramwajowej. Obecni będą: Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy; Jacek Wojciechowicz, zastępca prezydenta; Krzysztof Karos, prezes Tramwajów Warszawskich sp. z o.o. 

Mieszkańcy Tarchomina mogą już dojechać tramwajem ze swojego osiedla do metra Młociny. Trasa „dwójki” wydłużyła się do nowej pętli Tarchomin Kościelny. Pierwszy kurs z pętli Tarchomin Kościelny w rozkładzie jazdy odbył się o godz. 4.31. Potem ok. 15 min jazdy i można wsiadać do metra. Nową trasą, co 6-7 min. (w godzinach szczytu), będą jeździły tramwaje linii 2, które przez Most Marii Skłodowskiej-Curie szybko i sprawnie przewiozą mieszkańców tego rejonu Białołęki do węzła komunikacyjnego Młociny. „Dwójce” przybyły cztery przystanki: Myśliborska, Tarchomin, Mehoffera i Tarchomin Kościelny. To ok. 2,5 km trasy tramwajowej (5 km toru pojedyńczego) prowadzących od przystanku Stare Świdry w głąb osiedla. Wszystkie perony są przystosowane do tramwajów niskopodłogowych; dojście do przystanków pasażerom z niepełnosprawnościami ułatwią podjazdy i płytki chodnikowe z wypustkami, sygnalizującymi krawędzie peronów i chodników. Zostanie zastosowana zabudowa trawiasta torowiska - już zostało obsiane trawą. Zielone torowiska nie tylko wyglądają estetycznie, ale i tramwaje jeżdżą po nich ciszej,
o czym można się przekonać np. na ulicy A. Mickiewicza i w al. Zielenieckiej, czy też wzdłuż ul. Popiełuszki, gdzie Tramwaje Warszawskie niedawno takie torowiska zastosowały.   

Umowę na budowę trasy podpisano w lutym 2014 r.; kosztowała ok. 65 mln zł. Zarząd Transportu Miejskiego planuje dalszy odcinek tej trasy – do pętli Winnica. Będą to kolejne cztery przystanki; trasa tramwajowa zakończy się wtedy w niewielkiej odległości od ul. Modlińskiej. Do Młocin będzie można stamtąd dojechać w 21 minut. Budowa ma się rozpocząć w przyszłym roku.