Tramwaj typu N


Wersja do wydrukuPowiadom znajomegoWersja PDF

Producent:

Konstal w Chorzowie, Stocznia Północna w Gdańsku

 

Rok produkcji:

1949-1956 r.

 

Historia:

Po II Wojnie Światowej władze Polski Ludowej zdecydowały o rozpoczęciu produkcji wagonu. Konstrukcja była wzorowana na niemieckim tramwaju KSW (KriegsStrassenbahnWagon) wprowadzonym do produkcji w 1944 r. Surowość i prostota tej konstrukcji sprawiły, że w okresie odbudowy kraju z powojennych zgliszcz była ona doskonałą koncepcją na wymianę i uzupełnienie taboru zniszczonego przez działania wojenne. W wagonach tych producent dokonywał licznych zmian w układzie hamulcowym, stąd też oznaczenia N1, N2, N3. Wagon ten rozwijał już prędkość do 55 km/h, posiadał dość szerokie drzwi i zabierał znacznie więcej pasażerów, niż wagony typu K lub Lw, czyniąc go dość mobilnym i o dużych możliwościach przewozowych, co było dużym atutem w komunikacji miejskiej przyczyniając się tym samym do sprawniejszej odbudowy Stolicy w pierwszych latach powojennych. Wagon ten wyszedł z eksploatacji liniowej pod koniec lat sześćdziesiątych, zastąpione przez szybkobieżny tramwaj typu 13N. Równolegle do produkcji silnikowego wagonu typu N Konstal i Sanocka Fabryka Wagonów (Sanowag) produkowała o zbliżonej konstrukcji bierne doczepki typu ND.

CIMG3711.JPG
CIMG3706.JPG
CIMG3697.JPG